۲۹ آبان ۱۳۸۵، ۲۱:۱۰

مخالفت آمریکا با ارائه کمک های فنی آژانس به پروژه هسته ای ایران

مخالفت آمریکا با ارائه کمک های فنی آژانس به پروژه هسته ای ایران

آمریکا ضمن اعلام مخالفت مجدد خود با ارائه کمک های فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به راکتور آب سنگین(اراک) اعلام کرد که مخالفتی با ارائه کمک به 7 پروژه دیگر هسته ای ایران ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس از وین گزارش داد که واشنگتن اعلام کرده است که مخالفتی با کمک های فنی آژانس به دیگر پروژه های هسته ای ایران که تهران درخواست دریافت آن را کرده است، ندارد.

آسوشیتدپرس دراین باره می نوید: حرکت آمریکا بیانگر آن است که این کشور به این درک رسیده است در صورتی که با ارائه کمک به تمام 8 پروژه هسته ای ایران مخالفت کند با مقاومت 35 عضو شورای حکام رو به رو خواهد شد.

"گریگوری شولتی" نماینده آمریکا در آژانس گفت: اگر آژانس کمک های خود را به راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک که در حال ساخت است، ارائه نکند ما آماده همکاری با اجماع جمعی هستیم تا به این ترتیب کمک هایی به  دیگر پروژه های ایران صورت گیرد.

ایران در نشست روز دوشنبه 35 کشور شورای حکام از آژانس خواست تا بر اساس مقرراتی که در آئین نامه این سازمان بین المللی وجود دارد برای تضمین های ایمنی به ساخت راکتور آب سنگین اراک در ایران کمک کند.

آژانس موظف است تا به کشورهایی که در صدد استفاده صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای هستند کمکها و امکانات فنی ارائه کند اما آمریکا با ارائه چنین کمکهایی از سوی این نهاد بین المللی به ایران مخالف است.

آمریکا مدعی است که مخالفتش با این امر، بی اعتمادی به برنامه های هسته ای ایران و ترس از اینکه ایران از پلوتونیوم موجود برای ساخت تسلیحات استفاده کند.

روز گذشته در واکنش به مخالفت آمریکا با ارائه کمک به فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اعلام شد کشورهای جنبش غیر متعهدها ازجمله مالزی بر این باورند که عدم ارائه این کمک ها می تواند یک بدعت برای عدم ارائه کمک های فنی به برنامه های صلح آمیز هسته ای باشد که این امر سبب شده  تا طیفی از اعضای شورای حکام در قبال موضع مخالف آمریکا موضع گیری کنند.

در همین رابطه جرج بوش رئیس جمهور آمریکا که در اندونزی به سر می برد بار دیگر تعهد کشورش را برای حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران اعلام کرد.

بوش همچنین با ابراز امیدواری در خصوص دستیابی به راه حل های مسالمت آمیز در خصوص موضوع هسته ای ایران و برنامه های اتمی کره شمالی مدعی شد: این دو نظام برنامه های هسته ای دارند و وجود سلاح های هسته ای در دست این دو کشور امنیت ملت های خاورمیانه و شمال شرق آسیا را تهدید  خواهد کرد.

کد خبر 409820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha